Українська мова




 8мова


6 клас
5 мова

Дидактичний матеріал


 Прикметник.    Тест    6 клас
1. Визначте речення, у якому вжито прикметник.
а) Коли йде дощ, жайворонок сідає на гніздо й закриває пташеняток крильцями
б) Тимко з Віктором стали такими друзями, що й водою не розіллєш.
в) Широка річка, могутня в дні весни, швидко несла свої води.
2. Виділіть речення з прикметником у короткій формі.
а) Хотіла б я вийти у чистеє  поле.    б) Є приказка весела: їж, коли роток свіж.    в) Молодая дівчинонька в садочок виходить.
3. Виділіть речення, у якому прикметник виступає присудком.
а) Реве та стогне Дніпр широкий.   б) Знов я юний – юний і веселий знов. в) Ой високо в яснім небі сонце стало.
4.Перепишіть прислів'я. Від поданих у дужках прикметників утворіть вищий ступінь порівняння. Виділіть суфікси.
1. Ранок (старий) за вечір, вечір (молодий) від дня. 2. Ранок вечора (мудрий), а трава за солому (смачна). 3. Близька соломка (рідна) від далекого сінця. 4. Що ніч (темна), то день (видний).
♦    Чи можна утворити ступені порівняння від прикметників: ранковий, вечірній, небесний, сонячний? Чому?
5. Дайте відповіді на запитання.
•    Які з прикметників означають належність людині або тварині?
•    Які — ознаку предмета за стосунком до часу або матеріалу?
•    Які — ознаку предмета, що може виражатися більшою чи меншою мірою?

6.Прочитайте речення. Випишіть  прикметники, з'ясуйте, до якого розряду за значенням вони належать.
1. Доречне слово — то золоте яблучко у срібній оправі. (З Біблії). 2. Українська писанка — як дитяча пісенька, як бабусина казка, як матусина ласка. (А. Камінчук). 3. Ти заповіт дідусів пам'ятай, куди б не закидала тебе доля, а мову рідну ти не забувай. (Н. Калініченко). 4. «Які в тебе квіти гарні», — придивляється мати до рукавів Мар'яниної сорочки. (М. Стельмах). 5. Із березового гаю сіроманці вибігають. (О. Матійко). 6. Допізна лунатиме під грушею могутній Чередниченків голос. (Олесь Гончар).

7.Запишіть словосполучення, утворивши відносні прикметники від поданих у дужках іменників і дієслів. У прикметниках виділіть суфікси.
Зразок. (Народ) пісня — народна пісня.
(Україна) мова; (студент) хор; (вишня) сад; (дерево) будинок; (живити) джерело; (шовк) сорочка; (солома) бриль; (мідь) прикраса; (цемент) завод; (танцювати) колектив; (рік) звіт; (навчати) рік.
Присвійні прикметники утворюються від іменників першої та другої відмін.

8.До кожного іменника доберіть із довідки прикметники так, щоб утворилися фразеологізми. Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення.
... хитрість. ... апетит. ... серце. ... вдача. ... хода.
Довідка. Лисячий. Заячий. Собачий. Слонячий. Вовчий.
♦    Визначте розряди прикметників за значенням.
9. Прочитайте прислів'я. Визначте прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння (просту і складену форми).
1. Людина міцніша за кремінь і слабша за мушку. 2. Найкраще зерно ховається на дно. 3. Каша смачніша від балачок. 4. Свій хліб більш ситний. 5. Як коротші кроки, то довше життя. 6. З усієї рідні мати найбільш рідна. 7. З усіх скарбів найбільш цінним є молодість. 8. Солодший за все плід праці.
10.    Запишіть прикметники, що позначають сім кольорів веселки. Чи можна утворити від них ступені порівняння? Чому?

11.  .Прочитайте. Виберіть і запишіть лише прикметники складеної форми найвищого ступеня порівняння.
Найбільш переконливий, найдобріший, найлагідніший, найменш цікавий, найвитриваліший, найстрункіший, найдрібніший, найменш спритний.

12.  Від поданих у дужках прикметників утворіть вищий або найвищий ступені порівняння. Вкажіть звуки, які чергуються за такого творення.
1. Добре ім'я (дороге) за великі багатства, а доброзичливість цінніша за срібло та золото. (З Біблії). 2. Для того, хто деревце посадив, земля стає і (близька), і рідніша. (Е. Саталкіна). 3. Минає вічність, як тимчасовість, закон (високий) у серці — Совість. (Т. Мельниченко).


Іменник


ТЕСТОВІ завдання

І. У якому рядку подано іменники тільки жіночого роду?

І.І.
1. Соло, рагу, шасі, депо, таксі.
2. Канікули, Суми, Чернівці, стіл, друг.
3. Степ, кір, Сибір, біль, шимпанзе.
4. Місіс, путь, мадам, леді, Беатріче.
5. Суниця, сорока, поні, білуга, гусінь.

І.ІІ.
1. Україна, Київ, Англія, донька, нора.
2. Держава, вітрюга, Настуся, Дніпро, Біла Церква.
3. Доповідь, староста, життя, батьківщина, сім'я.
4. Дівчисько, глазур, капризуля, дідуля, горличка.
5. Наталка, матуся, Сахара, дівчина, Об.

І.ІІІ.
1. Микола, левада, риба, нечупара, лоша.
2. Жінка, олія, каша, калина, хата.
3. Собака, дівча, вежа, сусіда, дорога.
4. Ім'я, дитя, лілея, стеля, земля.
5. Кров, старість, в'яз, сіль, заполоч.

II. Укажіть, у якому рядку всі іменники мають чо­ловічий рід.

ІІ.І.
1. Суддя, надія, воля, Ілля, гілля.
2. Лоша, теля, зілля, дівча, пуща.
3. Дріб, край, кінь, біль, Сибір.
4. Честь, піч, ніч, шлях, доповідь.
5. Книга, душа, дорога, староста, голова.

ІІ.ІІ.
1. Лист, край, рояль, шампунь, піч.
2. Честь, вість, даль, доповідь, річ.
3. Пень, Микола, дядько, дріб, запит.
4. Дорога, вогнище, капітан, любов, рахівник.
5. Ліс, міст, вікно, груша, діжа.

П.ІІІ.
1. Шампунь, тюль, нежить, радість, таріль.
2. Батько, вікно, Петро, весло, ледащо.
3. Біль, кір, плащ, насип, накип.
4. Дім, ніж, цвіль, гай, сад.
5. Дах, дощ, борщ, нехворощ, гараж.

III. Визначте, у якому рядку всі іменники мають се­редній рід.

ІІІ.І.
1. Життя, вереда, поле, дівча, стаття.
2. Рілля, президія, сирота, читання, видавництво.
3. Коріння, змагання, відкриття, сім'я, збіжжя.
4. Листя, плече, прізвище, дитя, теля.
5. Багаття, обличчя, віче, вогонь, листя.

ІІІ.ІІ.
1. Ягня, плем'я, стаття, обличчя, щастя.
2. Теля, полум'я, стеля, гілля, квасоля.
3. Дитятко, каченятко, узбіччя, піддашшя, Поволжя.
4. Хлопченя, порося, безмежжя, лінія, земля.
5. Урвище, ручище, межа, око, морозище.

ІІІ.ІІІ.


1. Амплуа, лібрето, скло, пальто, метро.
2. Лоша, котенятко, діжа, поросятко, полум'я.
3. Манту, таксі, шасі, бюро, ножиці.
4. Черезсмужжя, кашне, перо, піднебесся, земля.
5. Узлісся, Полісся, Поволжя, суддя, узвишшя.

– У якому рядку невідмінювані іменники іншомов­ного походження тільки
чоловічого роду?
1. Шимпанзе, фламінго, поні, зебу, маестро.
2. Місіс, леді, Бетті, фрау, кенгуру.
3. Бюро, журі, метро, какаду, Сахара.
4. Кашне, кіно, меню, Онтаріо (озеро), Сочі (місто).
5. Борнео (острів), Конго (річка), аташе, колібрі, цеце (муха).

– У якому радку іменники мають неоднаковий рід?
1. Біль, цвіль, туш, кріль, кужіль.
2. Промінь, степ, Дніпро, абажур, цегляр.
3. Узбережжя, обличчя, зілля, життя, знання.
4. Озеро, сонце, полотно, село, зерно.
5. Цікавість, радість, розповідь, нехворощ, вість.

– У якому рядку всі іменники не розрізняються за родами?
1. Ліси, річки, батьки, озера, затоки.
2. Мрії, думки, шаблі, дороги, палиці.
3. Літаки, пустелі, сади, погляди, запитання.
4. Школи, дерева, студенти, педагоги, малюки.
5. Ворота, гроші, вершки, окуляри, канікули.



ема 11. Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Прикметник — повнозначна (самостійна) частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?
Прикметники називають ознаку
  • кольору: синій, жовтий;
  • розміру:високий,малий;
  • простору:далекий, близький;
  • віку:юний, літній;
  • смаку: гіркий, кислий;
  • зовнішніх прикмет: сивий, смаглявий;
  • якості:твердий, м 'який;
  • матеріалу: золотий,срібний;
  • належність:батьків, тещин;
  • запаху: п 'янкий, ароматний;
  • внутрішніх властивостей: добрий, щасливий;
  • місця: київський, вуличний;
  • стосовно до часу:вечірній, денний.

Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від іменника з яким прикметник узгоджується: яскрава квітка — яскравої квітки, яскраві квітки, яскравий малюнок.
У реченні прикметник виступає узгодженим означенням, іноді — іменною частиною складеного присудка. Субстантивований прикметник (який перейшов в іменник) виконує ті самі синтаксичні функції, ще і іменник: Щасливий той, хто має мрію у житті. Яка важка у вічності хода! (Л. Костенко). Операційне була підготовлена до прийому пацієнта.

Прикметники
Якісні
(ознаки предмета, що виявляються більшою чи меншою мірою)
Відносні
(виражають ознаку предмета за його відношенням до інших предметів, дій, обставин)
Присвійні
(вказують на належність предмета кому- небудь, відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї?)
мила дівчина – наймиліша дівчина сільська вулиця, сьогоднішній день батькове кашне, дівоча коса

Прикметники в переносному значенні можуть переходити у розряд якісних, присвійні— у розряд відносних і якісних, якісні — у відносні:
  1. Якісні —> відносні — якщо втрачають свої характерні властивості й починають позначати постійну властивість предмета: легка атлетика, сліпий музикант.
  2. Відносні —>  якісні — якщо втрачають ознаку, що виражається опосередковано, і набувають ознаку, яку можна сприймати безпосередньо: золотий перстень — золоті (умілі) руки, вишневий сік — вишнева (колір) сукня.
  3. Присвійні —> відносні— якщо прикметник виражає не належність предмета істотам, а позначає загальну родову віднесеність: зміїна шкіра зміїний характер, орлине пір 'я орлине гніздо, батьківське збіжжя — батьківські збори.
  4. Присвійні —> якісні— якщо прикметники вживаються у фразеологізмах: вовча нора — вовчий апетит, левова грива — левова частина.

Виконання завдань тестового характеру за варіантами

Варіант 1
1. Знайти правильне твердження:
а) прикметники змінюються за родами і числами;
б) прикметники змінюються за родами, відмінками і числами;
в) прикметники змінюються за відмінками і числами;
г) прикметники змінюються за групами, відмінками і родами.
2. Не можуть утворювати ступені порівняння:
а) якісні прикметники;
б) відносні;
в) присвійні;
г) відносні і присвійні.
3. Знайти рядок прикметників, у відмінкових формах яких допущені помилки.
а) На ріднім, на давньому, на яснолицьому;
б) життьовий, тіньовий, замшевий;
в) помаранчевий, ясеновий, дощовий;
г) кварцевий, гайєвий, почуттєвий.
4. Утворити вищий і найвищий ступені порівняння від прикметників смачний, великий.
5. Утворити від слів дорога, мова прикметники всіма можливими способами. Розібрати новоутворені слова за будовою.
6. Увести в речення слово молоді так, щоб в одному воно було іменником, а в другому — прикметником.
7. Зробити морфологічний розбір виділеного прикметника у реченні Широченний простір дніпровської повені розкривається перед очима (В. Собко).

Варіант 2
1. Знайти правильне твердження:
а) відносними називаються прикметники, які виражають ознаку, що виявляється в більшій чи меншій мірі;
б) відносними називаються прикметники, що виражають належність предмета людині;
в) відносними називаються прикметники, що виражають ознаку через відношення до інших предметів, яка не виявляється в більшій чи меншій мірі;
г) відносними називаються прикметники, що виражають ознаку безпосередньо.
2. До м’якої групи належать прикметники, які:
а) закінчуються на м’який знак;
б) закінчуються на пом’якшений приголосний;
в) у кінці основи мають м’який приголосний;
г) у кінці основи мають твердий приголосний.
3. Знайти рядки прикметників, у відмінкових формах яких допущені помилки.
а) Палацевий, яблуновий, вишневий;
б) на давнім, плюшевий, бойовий;
в) аличовий, взірцьовий, радієвий;
г) лицьовий, миттєвий, маршовий.
4. Утворити вищий і найвищий ступені порівняння від прикметників гарний, низький.
5. Утворити від слів пісня, сніг прикметники всіма можливими способами. Розібрати новоутворені слова за будовою.
6. Увести в речення слово худорлявий так, щоб в одному реченні воно було іменником, а в другому — прикметником.
7. Зробити морфологічний розбір виділеного прикметника в реченні І ліс, і моріжок мені здавались чарівними.

Комментариев нет:

Отправить комментарий